telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník
povinný
4
2. ročník
povinný
5
3. ročník
povinný
5
4. ročník
povinný
4+1
5. ročník
povinný
4+1
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4+1
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Přirozená čísla do 20
výstupyučivo
  • užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose
  • řeší jednoduché slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
  • snaží se popisovat jednoduché závislosti z praktického života

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Přirozená čísla do 20:

- sčítání a odčítání do 20 (s přechodem 10)

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , KaK
přesahy

Přirozená čísla do 100
výstupyučivo
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100
  • užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti v oboru přir. čísel do 100
  • používá přir. čísla do 100 k modelování reálných situací
  • počítá předměty v daném souboru a vytváří soubory s daným počtem prvků v oboru přir. čísel do 100
  • užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose
  • provádí zpaměti jednoduché početní operace s přir. čísly v oboru do 100
  • řeší jednoduché slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Přirozená čísla do 100:

- číselná řada

- čtení a psaní čísel

- porovnávání čísel

- lineární uspořádání

- číselná osa

- sčítání a odčítání do 100

- slovní úlohy na sčítání a odčítání v oboru do 100

- závorky

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , KaK
přesahy

Násobení a dělení do 100
výstupyučivo
  • provádí zpaměti jednoduché početní operace s přir. čísly v oboru do 100
  • řeší jednoduché slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Násobení a dělení přir. čísel v oboru násobilek do 100:

- násobek, řady násobků daného čísla

- násobení jako opakované sčítání

- činitel, záměna činitelů

- násobilky 0 – 10

- dělení oboru těchto násobilek

- slovní úlohy na násobení a dělení v oboru násobilek

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , Ko , KaK , ŘPRD
přesahy

Závislosti, vztahy a práce s daty
výstupyučivo
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100
  • užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti v oboru přir. čísel do 100
  • užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose
  • snaží se popisovat jednoduché závislosti z praktického života
  • učí se doplňovat tabulky a posloupnosti čísel

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- seznámení se symboly, základními matematickými značkami a zápisy

- orientace čtení matematických zápisů

- pohyb ve čtvercové síti, na číselné ose

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , KaK
přesahy

Úsečky
výstupyučivo
  • porovnává, měří délku úsečky

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

Úsečky:

- úsečka, rýsování a měření délky úsečky

- lomená čára

- jednotky: centimetr, metr

- označení bodů a úseček

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , ŘPRD
přesahy

Tělesa
výstupyučivo
  • rozezná , pojmenuje a vymodeluje základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa, snaží se nacházet v realitě jejich reprezentaci

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

Tělesa:

- modelování těles

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , K , ŘPRD
přesahy