telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník
povinný
4
2. ročník
povinný
5
3. ročník
povinný
5
4. ročník
povinný
4+1
5. ročník
povinný
4+1
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4+1
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
Kompetence k učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • užívá odbornou terminologii
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • umí vyhledávat na internetu
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu

Racionální čísla.
výstupyučivo
  • umí zapsat zlomek, převádí zlomky na des. čísla a opačně
  • umí znázornit zlomek na číselné ose
  • provádí početní operace se zlomky

- čtení a zápis zlomků

- vztah mezi zlomky a des. čísly

- zobrazení na číselné ose

- převrácený zlomek

- smíšené číslo

- početní operace

- složený zlomek

pokrytí průřezových témat
přesahy

Celá čísla
výstupyučivo
  • rozlišuje kladná a záporná číslaumí je znázornit na čís. ose
  • rozumí pojmu absolutní hodnota čísla
  • provádí operace s celými čísly,řeší jednoduché problémy

- čtení a zápis čísla

- zobrazení na číselné ose

- opačné číslo

- absolutní hodnota

- početní operace

pokrytí průřezových témat
přesahy

Trojúhelník
výstupyučivo
  • užívá věty o shodnosti trojúhelníků v konstrukčních úlohách
  • vypočítá obsah trojúhelníku

- shodnost trojúhelníků

- trojúhelníková nerovnost

- konstrukce trojúhelníků

- obsah trojúhelnika

pokrytí průřezových témat
přesahy

Poměr.Přímá a nepřímá úměrnost.
výstupyučivo
  • umí vyjádřit poměr ,zvětšuje a zmenšuje v daném poměru
  • dělí celek v daném poměru, pracuje s měřítkem plánu, mapy
  • rozumí a využívá pojmu úměra, přímá a nepřímá úměrnost
  • využívá trojčlenku při řešení slovních úloh

- pojem poměr

- zvětšení a zmenšení v daném poměru

- rozdělení v daném poměru

- měřítko

- úměra

- přímá a nepřímá úměrnost

- trojčlenka

pokrytí průřezových témat
přesahy

Procenta
výstupyučivo
  • chápe pojem %, vyjádří část celku pomocí %, řeší jednoduché slovní úlohy

- pojem

- základ,procentová část,počet procent

- promile

- slovní úlohy

pokrytí průřezových témat
přesahy

Rovnoběžníky
výstupyučivo
  • umí charakterizovat rovnoběžníku, rozlišuje kosočtverec a kosodélník, umí ho sestrojit
  • vypočítá obvod a obsah rovnoběžníku

- pojem rovnoběžník, vlastnosti, druhy rovnoběžníků

- konstrukce

- obvod a obsah

pokrytí průřezových témat
přesahy

Lichoběžník
výstupyučivo
  • vypočítá obvod a obsah lichoběžníku
  • umí charakterizovat lichoběžník, umí ho sestrojit

- pojem lichoběžník, vlastnosti

- konstrukce

- obvod, obsah

pokrytí průřezových témat
přesahy

Povrch a objem hranolů
výstupyučivo
  • umí charakterizovat hranol, vypočítá objem a povrch, narýsuje jeho obraz

- popis hranolů

- povrch a objem hranolu

pokrytí průřezových témat
přesahy

Středová souměrnost
výstupyučivo
  • načrtne a sestrojí obraz ve středové souměrnosti
  • pozná středově souměrný útvar

- sestrojení obrazu obrazce ve středové souměrnosti

pokrytí průřezových témat
přesahy